Här är bilen som styrs med hjärnan

Här är bilen som styrs med hjärnan

0

Pressmeddelande

För att visa på kraften i mental styrka har Renault, som en del av sitt partnerskap med En Svensk Klassiker, genomfört ett experiment – och låtit tre personer som står inför en stor träningsutmaning köra en bil med enbart viljekraft. Bakgrunden till experimentet är att endast en tiondel av svenskar som tränar fysiskt tränar sin mentala styrka, det visar en ny undersökning*.

  • Hjärnan är på många sätt vår viktigaste muskel för att lyfta vår prestation till nästa nivå – det är oftast hjärnan som sätter ribban för vad vi klarar av, säger Jonas Colting, triathlet, coach och föreläsare. Med det här experimentet kan vi verkligen visa att viljestyrka är ett otroligt kraftfullt verktyg som kan hjälpa oss framåt, även när vi tror att det inte går.

Deltagarna har tränat på att aktivt aktivera ett kommando genom viljestyrka. I bilen, en specialbyggd Renault Kadjar, läser Emotiv-headset av deltagarnas hjärnvågor. Aktiviteten från dessa översätts till en av de tre funktioner som bilen styrs av: svänga till vänster, svänga till höger, samt accelerera. För att bilen ska köra som deltagarna vill krävs det inte bara individuell viljestyrka utan också ett stort lagarbete.

  • Vi har sett att mental träning inte prioriteras och att kunskapen kring mental träning är låg. Som partner till En Svensk Klassiker vill vi hjälpa svenskar som tränar och som förbereder sig inför att utvecklas och prestera bättre. Det här experimentet visar på storheten i både viljestyrka och samarbete – eftersom deltagarna behöver jobba tillsammans för att få bilen i rullning, säger Annelie Söderberg, marknadsansvarig på Renault.

Fler intressanta resultat från undersökningen:

  • Nästan sex av tio svenskar (57 procent) tränar minst en gång i veckan, tre av tio (30 procent) tränar minst två gånger i veckan.
  • Nästan en fjärdedel (23 procent) av de som tränar minst en gång i veckan deltar någon gång i långlopp, som till exempel loppen i En Svensk Klassiker.
  • Fyra av fem menar att det är viktigt för den fysiska prestationen att känna sig mentalt stark.
  • Endast en av tio tränar sin mentala styrka.
  • Hälften av svenskarna (48 procent) vet inte hur de ska träna upp sin mentala styrka.

*Om undersökningen 
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Renault. Under perioden 6-11 september 2017 har sammanlagt 2009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Om Renault och En Svensk Klassiker

Sedan snart två år tillbaka har Renault och En Svensk Klassiker ett samarbetsavtal där Renault är officiell bilpartner. Som en del i partnerskapet har Renault tagit fram specialutrustade versioner av crossover-modellerna KADJAR och CAPTUR. Tidigare har Renault, tillsammans med En Svensk Klassiker, även skapat olika verktyg för att underlätta för deltagarna att ta sig igenom sportåret, som går under namnet Klassiska Hemligheter.