#JagÄrInoS

#JagÄrInoS

Editors choice
0

När man pratade om reklam förr så pratade man om print, tv och radio. Man hade en budget och man anlitade byråer eller jobbade inhouse med att skapa innehållet. Till viss del ser det fortfarande ut så men på många ställen har man liksom fastnat i det gamla tänket. Vi lever nu i en digital tid där företag och varumärken måste ställa om och eska en del av budgeten till det helt nya yrket: Influencers.

Om man tittar några år bakåt så kanske ni minns de stora bloggarna med BlondinBella i spetsen. Smarta brudar som skapade bloggar som drog in ofantliga summor pengar. De öppnade porten för ett nytt yrke som till en början var svårt att förstå och kanske svår att ta till sig.

Bloggare, youtuber, Instagrammare, Snapchattare… Det behövdes ett gemensamt namn på dessa nya roller och ”Influencer” föddes. Alla vi som jobbar med sociala medier, samarbeten, reklam, ambassadörsskap osv är ju influerare. Vi påverkar våra följare genom att visa upp saker, tjänster och allt som vi gillar. Det är ett yrke och det tar väldigt mycket tid. Tyvärr ligger byråerna och inhouse-folket lite efter här och tror att influencers är man på fritiden så de nöjer sig med lite produkter eller en presentcheck så personen kan handla lite i deras shop.

Det är just det här som Linda Hörnfeldt har snappat upp och därmed valt att bygga upp ”Influencers of Sweden” – en branschorganisation. Lindas uppgift är att se till så både Influencers och företag känner till reglerna för markandsföring, rättigheter och skyldigheter vad gäller avtal och ersättning. Att erkänna yrket och se till så vi influencers står enade.

Ganska nyligen började vissa höja rösten om Lindas jobb. De hade alla fel i sak och de största profilerna i vårt nätverk slöt upp och svarade.

Läs mer på länkarna!

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/nej-tack-till-sjalvutnamnd-branschorganisation-6870610

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/linda-hornfeldt-jag-har-aldrig-pastatt-att-vi-representerar-dem-6870654

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/ilska-mot-influencerbolagens-uppror-6872266