Urladdade bilbatterier vanligt problem – ändå är de få som gör något åt det

Urladdade bilbatterier vanligt problem – ändå är de få som gör något åt det

0
Pressutskick
Att råka ut för ett urladdat bilbatteri är relativt vanligt. Trots det är det extremt få som laddar sina bilbatterier regelbundet eller ens håller koll på laddningsnivån visar en ny undersökning.
Vikmanshyttan, 19 december 2017. Måndag morgon. Vädret bjuder på iskyla, snålblåst och regn. Barnen ska till dagis innan det är dags att försöka hinna in till jobbet för det där viktiga mötet. När alla inblandade kommit in i bilen vrider du om nyckeln och… ingenting. Batteriet är stendött.
Att bilens batteri laddat ur sig är knappast något som kommer lägligt för något. Det är samtidigt ett relativt vanligt fenomen, visar en undersökning som CINT gjort på uppdrag av CTEK.  Mer än en tredjedel (39,5%) av de strax över tusen personer som deltog i undersökningen hade råkat ut för ett urladdat batteri vid ett flertal tillfällen.
Trots att det således är ett inte helt ovanligt problem anger många att de väldigt sällan håller koll på batteriet eller gör något för att undvika problemet. Bilbatteriets status kollas bara någon gång om året eller än mer sällan av över hälften av de tillfrågade (57%). Det kan sättas i relation med andra rutinuppgifter som att kolla oljenivån eller däckens lufttryck som undersöktes flera gånger per år av majoriteten. Närmare hälften av de tillfrågade laddade aldrig batteriet (45%), utan förlitade sig helt på att det laddas under färd.
– Ett urladdat bilbatteri kommer aldrig lägligt. Därför är det lite oroväckande att något som kan försena eller grusa en hel bilfärd kollas och laddas så pass sällan, säger Tony Sysjlö, CMO
 på CTEK.
Några betydande skillnader mellan landets olika delar visade inte undersökningen på, utan det såg likvärdigt ut för Götaland, Svealand och Norrland. Samtidigt är det knappast några problem att undvika såväl urladdade batterier som eventuell oro för att det ska inträffa.
– Dagens avancerade laddare är gör laddningen enklare att hålla koll på än oljenivån eller spolarvätskan, säger Tony Sysjlö. Med de senaste innovationerna, som tekniken i vår laddare CT5 Time to Go, får du även detaljerad information om hur lång tid det är kvar av laddningen och när du tidigast kan koppla ur laddaren. För att undvika obehagliga överraskningar borde vi ha samma rutin på att kolla bilbatteriet som vi har på däckens lufttryck, oljenivån och de andra delarna av bilen vi håller koll på regelbundet.
Kallt klimat kräver också mer av bilbatteriet. Tyvärr är det oftare en kall decemberdag än en varm julidag som batteriet inter orkar starta bilen.
– Bilbatteriet är bilens hjärta. En tidigare undersökning visar att bilbatteriets funktion kan minska med 35 procent vid minusgrader. Är det ännu kallare minskar funktionen ytterligare, ned till 50 procent. Nu när vintern är här det viktigt att komma ihåg det. Särskilt om bilen ofta står parkerad utomhus är det viktigt att regelbundet underhålla batteriet med en batteriladdare om man vill minska risken att bli stående.