Wallenrud testar: BMW 428i

Wallenrud testar: BMW 428i

0

 

Den som läst mina tester vet att jag och BMW inte klickat. Hur blir det denna gång? Varför ger jag inte upp?

Tidigare tester har skett på 525 och 320 och ingen av dem har tilltalat mig. 525 är strået vassare men en ganska trist familjebil som inte är särskilt upphetsande. Jag visste inte om jag skulle ge BMW så många mer chanser, känns trist att testa bilar jag inte känner något för. Men jag tänkte att vad fan, någon måste de ju ha som är kul.

Denna gången fick jag en 428i som väckte något i mig av bara åsynen. Det är en två-dörrars sportraket med knalliga röda sportsäten. Jag går i gång på det här. Jag kan se mig själv äga denna då den är både diskret och sexig på samma gång.

Exteriört

Det var många som vände sig om efter bilen, kanske var det bara för att det stod BMW på den och den saknade bakdörrar? Jag vet inte.. Men jag får lite Bond-vibbar av den, vet inte varför. Dock tilltalar denna mig betydligt mer än tidigare testade modeller. Den är slank och har fina linjer och känns inte så BMW för mig. Jag kommer aldrig gilla BMWs grillar, de är något av det fulaste på hela bilmarknaden, men den tänker man inte så mycket på för bilens lyktor gör att den får en riktigt arg uppsyn, det gillar jag.

Interiört

Jag älskar den röda skinninredningen. Jag älskar allt som inte är svart eller beige. Stolarna är skålade och sitter som en andra hud, men det var lite knepigt att ställa in rätt position. Reglagen vad manuella men inte stegade så drog man i en spak så åkte man i backen eller låg i baksätet. Man måste liksom använda sin vikt på olika sätt för att ställa in stolen. Det var väldigt knepigt och är INTE att rekommendera under körning. *harkel*. Men när man fått ordning på det så sitter man skönt. Baksätet är trångt, men så är det en tvådörrars så jag väntar mig inget annat. Du kan bara sitta två personer i bak då det är en svart plastbalja i mitten. En bekant fick sitta där och också hoppa in och ur väldigt ofta under dag, detta sänkte honom totalt då han insåg att han inte bara var ovig utan också utbrast i gubbstön varje gång.
Bakluckan rymmer väl en del, absolut, men öppningen till den är lite liten. Här får man vara lite kreativ för att få in större saker.

Körningen och det då?

Myyyysig. Hade en automat som växlade ganska tydligt men det kändes skönt i denna typ av bil, man vill gärna växla själv helst. Ok sikt, man sitter ju lite lågt så det är svårt med till exempel fickparkeringen, fantastisk stereo och högtalare. Jag gillar panelen för radio samt klimatkontroll och GPS:en fungerar super. Du sköter radio och GPS med den stora ratten mellan stolarna, alla menyer och val finns där men INTE volym. För att ändra volymen måste du använda reglage på ratten eller uppe vid skärmen, jag saknade en volymfunktion även vid navigeringen.

Ute på motorvägen är bilen en dröm, som väntat. Lägg i sportläge, plattan i mattan så blir det åka av. Denna typ av körning är det jag går i gång på. Jag provade också högre hastigheter på kringliga skogsvägar och den ligger fint i kurvorna.

Jag kom på mig själv med att tacka bältesgivaren varje gång. Alltså den lilla pinnen som sticker fram bältet till en..

En sak jag tänker på när vi pratar BMW är att de inte har så mycket avancerad teknik. Andra billigare bilmärken har modeller som är självparkerande och gud vet allt. Men BMW har inget spännande och roligt utan är ganska basic. Hur kommer det sig?

Motor: Rak 4-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo
Cylindervolym: 1997 cm3
Effekt: 180 kW/245 hk vid 5000-6500 v/min
Vridmoment: 350 Nm vid 1250-4800 v/min
Tjänstevikt: 1605 kg
Acceleration: 0-100 km/h: 5,6 s
Toppfart: 250 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7 l/100 km
CO2-värde g/km: 157
Miljöklass: EU6

Grundpris: 404 500 kr

4 / 5 stars     

Kommentera gärna!