Wallenrud testar Volkswagen Tiguan GT TSI 220 DSG

Wallenrud testar Volkswagen Tiguan GT TSI 220 DSG

Nu var det dags att testa lite godsaker. Denna veckan ägnades åt en härlig SUV från Volkswagen som tog mig på en resa i cirka 70 mil, det känns som en bra sträcka för att kunna lämna ett omdöme.

Tiguanen är ju lillasyrran till Touaregen men den upplevs väldigt stor så de räcker fasen gott och väl för hela stora familjen. Däcken är lika höga som min 2-åriga systerson.

Design och uttryck

Hög, sitter som en drottning över vägarna. Jag gillar ju höga bilar, kanske för att kompensera min korthet, men ändå. Jag tycker nog ändå att designen är lite kantig, jag vet inte om jag är helt överens med den. Linjerna känns lite gammaldags och omoderna. Men invändigt är de tyska bilarna alltid bra, lagom med vred och knappar, logisk mjukvara och en känsla av gediget materialval.

Bilen är lite intetsägande. Den har en trist färg, inget som sticker ut designmässigt, inga märken som talar om vad det är för bil, inga coola LED-lampor. Den liksom bara är… Men det verkar som folk gillar den (eller mig) för jag får många blickar när jag susar förbi. 😊 Trots sin skarphet så andas den ett visst mått av lyx, men inte så det sticker i ögonen.

Volkswagen Tiguan GT TSI 220 DSG

Volkswagen Tiguan GT TSI 220 DSG

Körkänslan

så klart superskön. Har avverkat ett antal mil i snö, spöregn, sol, motorvägar, landsvägar och grusvägar. Den rullar på bra med den starka motorn och alla körlägen som eco, comfort och sport. Paddlarna på ratten gör det också lite roligare att mata landsvägar. Jag vet inte om denna pressbil är slutkörd eller om jag upplever saker ingen annan gör, för jag tyckte den var lite ostadig i högre hastigheter, litade inte helt på den när jag körde så fort som man kanske inte får (eller..?). Det lät även om bromsarna även om de verkade ta bra. Jag kanske bara är överkänslig.

Teknik och paneler

Som på de flesta tyska bilar så är det en ordnad panel men tydliga knappar och en bra stor display. Man förstår allt ganska snabbt och att koppla ihop sin telefon var busenkelt. Jag pratade en del i telefon genom blåtanden och det lät bra åt båda håll trots framfart på motorväg.

Volkswagen Tiguan GT TSI 220 DSG

It´s in the details

Bilen bjuder på glastak som kan öppnas, bord i ryggen på båda sätena i fram så baksätesåkarna kan ha en skärm eller lite mat framför sig. På det hela taget så ja, det är bra bil men den gav mig ingen WOW-känsla alls. Den känns överdrivet stor utan att ens vara det. Det bästa var att sitta så högt.

Drickhållarna i fram var usla. Du kan öppna en lucka på mittkonsolen och där hittar du typ tre drickahållare. Bara det att det liksom är tre i en så en dricka står inte så stadig. Uselt tänkt. Däremot gillar jag de stora facken i dörrarna och de stora facken vid golvet i baksätet. Samt att jag gillade det lilla nätet som fanns på passagerarsida som passar bra till en mobil, plånbok eller nycklarna.

Pris och motorer

  • 2,0 TSI 180 6-växlad manuell från 289 900 kr
  • 2,0 TSI 180 7-växlad DSG från 304 400 kr
  • 2,0 TSI 220 GT 7-växlad DSG från 362 200 kr den bilen jag körde.
  • 2,0 TDI 190 GT 7-växlad DSG från 332 200 kr
  • 2,0 TDI 240 GTS 7-växlad DSG från 396 300 kr

För mer detaljer om respektive modell, tillvall och annat kul får ni kolla in Volkswagens hemsida.

 

4.5 / 5 stars     
About author

Åsa Wallenrud

Med över 10 års erfarenhet som skribent inom teknik, prylar och bilar levererar jag nyheter och tester baserat på vad jag gillar och använder. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten sker, och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Hitta mig på alla sociala medier med mitt vanliga namn och hör gärna av dig om du har något på hjärtat.

Your email address will not be published. Required fields are marked *