Wallenrud testar VW Golf GTI, till Köpenhamn!

Wallenrud testar VW Golf GTI, till Köpenhamn!

0

Jag passar alltid på att försöka få in biltester när jag ändå ska åka i väg en bit. Då vet jag med säkerhet att jag hinner köra på många olika vägar och testa landsväg, motorväg och innerstad. Optimalt om ni frågar mig. Veckans bil var en fräsig GTI som tog oss hela vägen från Stockholm till Köpenhamn och tillbaka och det gjorde den bra. 

Vad? -VW Golf GTI 245 (245hk)

Varför? – Behövde köra till Köpenhamn för att hämta 54 flaskor av vår egna whiskey från Mackmyra!

Hur? – Kört hela vägen ner från Stockholm till Köpenhamn med endast kortare raster, likaså hem.

Pris? – från 189 900 kr (ej GTI)

Design

Jag gillar ju Golfen, den har en schysst design om än lite trist. Den har dock blivit kaxigare med åren med skarpare linjer. Men en Golf är en bil som bara är, om ni förstår mig. På insidan är den klassiskt tysk med strama linjer och sparsamt med lullull, precis som jag vill ha det. I denna version har man valt att använda ett rutigt tyg som jag inte är säker på om jag verkligen gillar men ok. Däremot gillar jag de tonade rutorna och bakspoilern väldigt mycket. De röda detaljerna som tydligt markerar att det är en GTI är också läckra liksom den superläckra belysningen inne i bilen. Wow…

Den går att få i lite roligare kulörer men jag fick ut en silvergrå, inte så roligt att fota och smälter in ännu mer i asfalten. Dessutom heter ju färgen Tungsten! 🙂 Nä kom med nåt roligare.

Köregenskaper

Ja jag var ju ute på en liten roadtrip och det var mest E4 så klart men även en båtfärd och trånga gator i Köpenhamn. Bilen är ju egentligen liten vilket gör den skön att hantera i innerstaden och i garaget där vi stod. Den låg ganska bra på motorvägen men jag föredrar större bilar för den här typen av körning, det var inte olidligt alltså, men jag vill ha mer tyngd ner mot marken. Jag skulle säga att den som äger en Golf inte är den som nödvändigtvis kör långa sträckor ofta.

Bilen hade bra koll på mig. Den sa åt på skarpen när jag skulle vila, vilket jag kanske inte alltid följde. Men skönt att någon reagerar när man börjar slappa till lite. Vid mörkerkörning blir allt dessutom lite jobbigare för ögonen så då behöver man många raster och frisk luft.

Allt fungerade bra som navigator, bildator, displayer och framförallt blåtandskopplingen så man kan lyssna på podcasts och favoritlåtar från Spotify hur man vill. Ljudet i bilen var faktiskt väldigt bra också, en viktig grej för mig. Vi njöt av allt från tal till hårdrock till dansmusik utan problem.

Lastegenskaperna är bra i Golfen. Den vinner på att den är så bra disponerad på insidan. I bakluckan hade vi två kabinväskor och på hemvägen även några backar och kartonger med öl och helgens shopping. I baksätet bältade vi fast ett gäng kartonger med whiskey som stod stadigt och tryggt. Vi satt båda väldigt skönt, jag som kör är 162 cm han som sitter bredvid är 191 cm.

Mer information hittar du på deras hemsida (länk) och här kan du bygga din egen modell (länk).

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud

VW Golf GTI – Åsa Wallenrud