Wallenruds 5 fakta om vinterdäck

Wallenruds 5 fakta om vinterdäck

Editors choice
0

 

Vinterdäck (eller däck överhuvudtaget) är svårt att förstå. Vad ska man ha? Vad skiljer dem åt? Ahhh…Jag försöker göra mitt bästa för att bena ut det där med vinterdäck för er.

1. Vi börjar med det alla borde veta, när får/ska man ha vinterdäck?
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober–15 april
Läs mer om dessa lagar på transportstyrelsens sida.

2. Odubbat eller dubbat?
Det här beror ju helt på var i landet du bor. Bor du i norra delarna av Sverige har du garanterat mer vinter, oplogade vägar och mycket is. Då är det ingen diskussion, dubbat är det enda som kommer funka.
Bor man i mellansverige är det lite annorlunda då vi kan se mer barmak även under vintern, det saltas mycket och är mer trafik. Och bor man dessutom i Stockholm så är det inte många dagar på ett år som det ligger snö på vägarna. Här får man nog välja lite beroende på hur man bor. Jag bor till exempel i en villa i en förort och vi har mycket oplogade vägar och en uppfart som sluttar och har varit helt isbelagd 80% av denna vinter. Jag skulle definitivt välja dubbdäck. Har du din bil parkerad i innerstan och knappt åker utanför stan så kan du gott använda vanliga odubbade vinterdäck.
Och bor man i södra Sverige så kanske det också är mer troligt att man åker över till Tyskland och Danmark och då är det inte så bra med dubbar. Då finns det en klass däck som kallas ”centraleuropeisk friktion”. Dessa är vinterdäck men med egenskaper som lämpar sig bättre i en mildare vinter.
Prata med däckverkstaden som har bra koll på detta om du själv är osäker.

Skärmavbild 2015-02-19 kl. 18.14.49

3. Dyrare däck vs. billigare?
Man får vad man betalar för, så är det verkligen när det gäller däck. Välkända märken lägger oerhört mycket tid på att forska och testa sina däck. Man blandar rätt typ av gummi för rätt temperaturer och forskar fram bästa dubben samt bästa friktionen. Däcken är det enda som nuddar marken och är oerhört viktigt för hur din bil beter sig. Valet av däck kan vara skillnaden mellan många meter i stoppsträcka och liv eller död.

4. Vad betyder siffrorna på däcken?

  1. Däckproducent (Märke)
  2. Profilbeteckning / Däcktyp
  3. Däckets genomsnittsbredd i mm
  4. Förhållandet mellan däckets höjd och dess bredd i %
  5. Radialdäck
  6. Fälgens storlek i tum
  7. Belastningsindex (Li), anger däckets dragkraft
  8. Hastighetsindex
  9. Utan innerslang (slanglöst däck, tubeless)
  10. Tillverkningsdatum (XX = vecka, X = år, < = 9 årtionde)
  11. Indikator som påvisar slitage (Tread Wear Indicator) (1,6 mm).
  12. Supplerande beteckning för däck med högre belastningsförmåga, (RF) Reinforced.
  13. Information om vinterprestanda och året-runt däck (M+S).

Skärmavbild 2015-02-19 kl. 18.30.22

 

Mer info om tecken, symboler och annat viktigt hittar du här på Pirellis sida.

5. Året-runt däck då?
NEJ! Bara ett nej. De är inte särskilt bra varken på torra vägar, isiga vägar eller regnblöta vägar. Satsa på en bra uppsättning av vinter- respektive sommardäck.