Elbilar är hett och det säljer faktiskt ganska bra, dock är vi i Sverige lite efter. Norge är ett framgångsland och Tesla säljer som galet där. Men det krävs mer än att biltillverkarna skapar bilar och säljer, det behövs bättre infrastruktur för laddning och bättre skatterabatter för att det ska löna sig att köpa en redan väldigt dyr bil.
En sak jag undrar är varför alla elbilar måste se ut som rymdskepp? Det är ytterst få modeller i dag som liknar en vanlig bil bara att den går på el. Här presenteras till exempel BUDD-e från Volkswagen som både ser rätt cool ut men också alldeles för futuristisk.
BUDD-e är en del av Internet och nyckeln till en digital värld av tjänster och infotainment. Man kommer bland annat att kunna få tillgång till sitt hem och sin arbetsplats från bilen.
− Vi utvecklar helt nya och unika fordonskoncept – speciellt konstruerade för körning med eldrift på långa sträckor. BUDD-e är en verklig trendsättare, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
BUDD-e i detalj – debut för en ny generation av elbilar
Med minibussen BUDD-e öppnar Volkswagen porten mot framtiden. Konceptbilen är den första modellen som baseras på en ny och progressiv teknologiplattform för elbilar: Modular Electric Drive Kit (MEB). Den nya teknologin gör det möjligt att för första gången jämföra helt eldrivna, serietillverkade bilmodeller med dagens bensindrivna bilar. Räckvidden är upp till 533 kilometer enligt den europeiska körcykeln NEDC. Samtidigt har förmodligen laddningstiden för batterierna skurits ned till omkring 30 minuter (80 procents kapacitet) vid slutet av detta decennium.
BUDD-e visar hur mycket resandet kommer att ha förändrats när vi har kommit fram till ungefär år 2019. Med BUDD-e har Volkswagen utvecklat en minibuss som är uppkopplad mot det omgivande nätverket, som en del av Internet, än någon annan bil tidigare – den mest kommunikativa bilen av alla. BUDD-e erbjuder ett mobilt gränssnitt mellan världen i bilen och världen utanför, exempelvis ditt hem eller din arbetsplats.
I BUDD-e är manövrering och informationshantering mer intuitivt än någonsin tidigare. Pek- och geststyrning ersätter reglage och knappar och individuella bildskärmar blandas in i stora infotainmentskärmar. Dessutom har analoga speglar ersatts av digitala skärmar. Dessa nya, interaktiva infotainment- och driftsystem gör bilresan till en interaktiv upplevelse.
Tio nyckelfakta om BUDD-e
- BUDD-e, med noll utsläpp, är Volkswagens första konceptbil som baseras på nya plattformen för elbilar Modular Electric Drive Kit (MEB).
- Fyrhjulsdrivna BUDD-e drivs av två elmotorer, en fram och en bak, med total effekt på 317 hästkrafter.
- Batteriets energiinnehåll (92,4 kWh) ger en räckvidd på upp till 533 kilometer (NEDC).
- Med BUDD-e skapas ett nytt Human-Machine Interface (HMI) som ett banbrytande instrument- och driftskoncept.
- Active Info Display och infotainmentsystemet förenas till en interaktiv värld.
- BUDD-e visar upp bilen i Internet of Things (sakernas Internet). Smart Home gör att du har tillgång till ditt hem från bilen.
- Genom Volkswagen Travel App är det möjligt att programera musik så att särskilda låtar börjas spelas upp på speciellt utvalda platser under resan.
- Geststyrning 2.0 gör att bilen kan styras intuitivt. Till och med dörrarna kan öppnas med en handrörelse.
- Multifunktionsrattens nya peksystem kommunicerar med HMI och gör hanteringen av funktionerna mer intuitiv än någonsin tidigare.
- Ren design utstrålar varumärkets historia, samtidigt som siktet är inställt på den närmaste framtiden.
All teknisk information ovan är hämtat direkt ur pressutskick från Volkswagen.