KAN DETTA HA VARIT DEN SÄMSTA DAGEN EVER? Jag måste bara dela med mig av vad som hände i går. Det var en så kallad “Test & Tune” dag på Gelleråsen för Legends, den motorsporten vi har ett team i kallat Aaron racing. Dagen var till för teamen att testa bilarna, fotas och prata med press.
Vår förare Tomas och team-medlemmen Kennet ställde klockorna på 03.00 för att ta en bil till Strängnäs där vår nyköpta buss bor, med nyinköpt menar vi inte NY utan den är asgammal men en trogen tjänare till en annan racingprofil som bytt till lastbil i stället. Jag, Melody och lilla teamchefen Aaron, 1år, glider ner senare och börjar vår resa 07.00.
På plats är vädret vedervärdigt med moln, stormar och delvis regn. Aaron hade feber pga trilskande tänder och bilen gick inte så bra som vi hoppats på banan. Under tiden inser vi att ett däck på bussen har blivit av med det mesta av luften och det var bara att konstatera att vi fått punka. Vi försöker med vår kompressor att pumpa däcket men den är lite för klen för ett bussdäck, det är asstort. Jag och syrran (Melody) går bort till Michelin som står med sin däcklastbil längre bort och han kan pumpa upp däcket med sin lite starkare kompressor. Så vi drar dit, pumpar och får lite delar i ventilen bytta.

Dagen går, däcket blir lite plattare igen. Aarons feber gör att han mest sover och vi andra fryser ihjäl. Till slut tar dagen slut och vi lämnar Gelleråsen. Resten kan du läsa nedan, det inlägget gjorde jag i går på vår Facebook som du hittar här.

“Under dagen har vi haft punka (eller nåt..) på ett däck på bussen. Bilen har haft lite problem, teamchefen hade feber och stormen slet sönder folks tält. Men vi kämpade på. Lämnade med gott mod banan där teamchefen åkte först i sin bil medan resten åkte i racebussen. När teamchefen kommit en bra bit (typ Strängnäs) så ringer de från bussen och säger att de har soppatorsk (trasig mätare). Teamchefen fick vända och köpa en 20L dunk på Biltema och tanka diesel och köra tillbaka till bussen, typ hela vägen till Karlskoga igen. Bussen tankas och teamchefen drar vidare. Snart får teamchefen ett nytt samtal om att bussen är fast igen, smutsen från den tomma tanken har letat sig ut till filtren och bussen hostar upp för en backe men dör senare.
Tomas (pappa till teamchefen tillika vår förare) får lifta med två 20L dunkar till närmsta bensinmack (5 mil bort). Han fyller dessa och måste nu hitta lift tillbaka och lyckas få till det med en rysk lastbilschaffis. När de närmar sig bussen inser lastbilschaffisen att han inte kan stanna mitt i motorvägen då han har flera lastbilar bakom honom så han glider sakta fram ca 1 km och Tomas får nu kasta ut dunkarna och sedan HOPPA ur lastbilen i farten och lyckas då landa i ett vattendrag. Lagom blöt får han sedan gå 1 km med 40 liter diesel i händerna.
Bussen tankas upp och de kommer till en bensinmack där de kunde tanka och sedan slinker de förbi ett ställe som kan fylla det trasiga däcket med mer luft.
Tre mil från Strängnäs (där bussen bor) sprängs det trasiga däcket. Tack och lov är chauffören Kennet en skillad förare och lyckas parera så de inte kraschar men står nu med halva bussen i halva filen på motorvägen (den enfiliga motorvägen).
Team-medlemen Åsa hoppar in i bilen i Huddinge för att åka och rädda förarna från att bli överkörda men kan vända i Södertälje då polisen fixat en TMA-bil som ska hjälpa dem. MEN.. då de står så dumt till måste de vänta till 23.00 för att då stänga av motorvägen och lyckas byta däcket.
Men.. hur har er dag varit?
//Tomas, Kennet, Aaron, Melody och Åsa.”
