Inget säljer drömmar som en öppen sportbil. Men Polestar måste överleva först, så läckra roadstern Polestar 6 får snällt vänta.
Vi är många som har suktat efter Polestar 6 ända sedan den lanserades som konceptbilen O2 under 2022. Med sina slanka linjer och löfte om elektrisk prestanda utan tak kändes den som precis den vitamininjektion det svensk-kinesiska elbilsmärket behövde.
Nu visar det sig att bilen faktiskt är så gott som färdig. Polestars produktkommunikationschef, Graeme Lambert, bekräftar i en intervju med Edmunds att det mesta av hårdvaran redan är på plats. Det beror på att roadstern delar plattform med den kommande lyxsedanen Polestar 5.

Arkitekturen är skalbar, vilket innebär att man i princip har kunnat korta ner femman, plocka bort två dörrar och behålla samma potenta drivlina.
När Lambert fick frågan om bilen är till 95 procent klar protesterade han inte, även om han tvekade att kalla den helt hundraprocentig. Det som återstår att klura ut är de sista detaljerna kring baksätet och, föga förvånande för en cabriolet, hur det fällbara hårda taket ska fungera i praktiken.
Vardagsbilarna går före i kön
Att en bil är nästan klar betyder tyvärr inte att den rullar av bandet imorgon. Polestar har haft ett par tuffa år ekonomiskt och i den krassa verkligheten betalar inte vackra roadsters räkningarna. Det gör däremot volymmodeller.

Därför väljer Polestar nu att prioritera två andra modeller: nästa generation av storsäljaren Polestar 2 samt den helt nya, mindre suven Polestar 7. Strategin är logisk men kanske lite trist för bilentusiasten: först måste Polestar säkra sin överlevnad och bygga en stabil affär med bilar som folk faktiskt köper i femsiffriga antal, sedan kan man unna sig att bygga leksaker för söndagsturerna.
Den ursprungliga tidsplanen som sades vara 2026 har därför skjutits på framtiden, och rykten i branschen pratar nu om tidigast 2029.

Tullbråk kan stoppa USA-lanseringen
Under det läckra skalet på Polestar 6 gömmer sig ett batteripaket på 112 kWh och samma elmotorer som i Polestar 5. Det är med andra ord en riktig prestandamaskin som kunder redan under 2022 kunde lägga en handpenning på hela 25 000 dollar för att säkra.

Men även om Polestar får ordning på ekonomin och taket, återstår ett geopolitiskt moln på himlen. Polestar 5 ska byggas i Kina, och det är högst troligt att Polestar 6 skulle dela samma fabrik. Med de nya, stenhårda tullarna på 100 procent för kinesiskt tillverkade elbilar i USA, riskerar Polestar 6 att bli prismässigt stendöd på den amerikanska marknaden innan den ens har landat.

Systerföretaget Lotus har redan drabbats hårt av detta med sin suv Eletre, och Polestar vill förstås undvika att gå i samma fälla.
Vi får helt enkelt hålla tummarna för att Polestar lyckas sälja tillräckligt många suvar och bruksbilar framöver, så att vi slutligen kan få se den här svenskdesignade drömmen på vägarna – även om det dröjer till slutet av decenniet.
