Pressackreditering endast för traditionell media…

Pressackreditering endast för traditionell media…

0

Jaha… Bloggarna kom, många hade svårt att acceptera dem, men många visade sig vara väldigt bra och skriva bättre repotage än ”traditionell media”. Nu har vi kommit så pass långt att bloggar är, vad jag skulle kalla, traditionell media. En blogg kan i dag ha större betydelse än en tryckt tidning för, låt oss säga, ett event, en produkt eller bilmärke. En blogg kan nå så vansinnigt många fler läsare än vad en tryckt tidning gör i dag. Så på många sätt är bloggarna en viktig del i marknadsföringen för en hel del produkter och tjänster.

Men där jag verkar, bilsidan, är det fortfarande ett stort motstånd mot bloggare. Det känns lite som om att de inte hänger med i utvecklingen. Har de inte sett att biltidningar inte säljer lika bra? Har de inte märkt att bilar och bilsport inte har någon som helst plats på tv och radio? Vad är det jag har missat?

Hur märker jag av detta?

Jo för att få pressackreditering till diverse motorsporter så måste man i dag ange följande:

Namn: XX
Media: XX
E-post: XX@XX.se
Bifoga följande:

1) En kopia av en vidimerad skriftlig beställning på ditt uppdrag från din uppdragsgivare. Uppdragsgivaren är utan undantag ett erkänt medieföretag eller liknande.

2) Två stycken PDF-kopior eller länkar till publicerade artiklar gjorda under de senaste 12 månaderna.

3) Ett nytaget passfoto eller liknade.

Inte helt lätt när man är en frilansande bloggare som vill skriva antingen för sin egen blogg med sin egen vinkel eller vill sälja sin artikel i efterhand. Nu är man helt bakbunden känner jag.

Det gäller även vissa bilmärken som helt plötsligt svarade mig så här:

”I nuläget innebär det att vi inte kommer att sätta prio på bloggar när det gäller testkörning av Porsche, utan fokus kommer att ligga på andra kanaler. Det handlar mao om marknadsföringskanalen som sådan, inte om specifika bedömningar kring enskilda bloggare.”

Så INGA bloggare får numera låna bilar från bla Porsche. MEN.. det stämmer inte för vissa bloggare rankas högre tydligen för jag råkar veta (och kan läsa tester) att vissa bloggare absolut får låna deras bilar. Varför gör man denna skillnad? Och framförallt, varför kan man inte bara vara ärlig och säga att vi tycker inte att du tillför vårt varumärke något i dagsläget så därför får inte du låna våra bilar. FINE.. låt gå för det. Men att ljuga så där tycker jag är ganska brutalt.

Jag känner mig fortfarande ganska ”ful” i branschen som bloggare medan man i mode- och skönhetsbranschen anses som det finaste näst under värstingmagasinen.

Om jag till exempel vill gå på en motorsport på en arena i Sverige så är jag den moderna skribenten som liverapporterar om galna tider, krascher, väder och ljud. Jag fotar och filmar direkt, tar några fina bilder för senare publicering och försöker få folk som inte är där att få uppleva hur det är på plats. Men det värdesätter inte arenor som Tierp Arena till exempel.

Jag får ännu svårare att förstå denna tankegång när jag vet att bilsporten halkar efter, ekonomin är usel och publiciteten lika med NOLL. För helvete, bjud in alla medier, kända som okända, låt de testa, låt dem komma och rapportera, låt dem uppleva och sedan meddela resten av världen. Vad är det som är så svårt??

Jag kommer säkert gå på dem eventen jag vill gå på i alla fall. Men jag kommer fan inte berätta det för någon, jag kommer inte fota och publicera, jag kommer inte blogga eller säga till folk hur kul det är att vara där. För jag är ju ändå inte accepterad som media.

– Klart Slut –

 

Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *