Pressackreditering endast för traditionell media…

Pressackreditering endast för traditionell media…

0

Jaha… Bloggarna kom, många hade svårt att acceptera dem, men många visade sig vara väldigt bra och skriva bättre repotage än “traditionell media”. Nu har vi kommit så pass långt att bloggar är, vad jag skulle kalla, traditionell media. En blogg kan i dag ha större betydelse än en tryckt tidning för, låt oss säga, ett event, en produkt eller bilmärke. En blogg kan nå så vansinnigt många fler läsare än vad en tryckt tidning gör i dag. Så på många sätt är bloggarna en viktig del i marknadsföringen för en hel del produkter och tjänster.

Men där jag verkar, bilsidan, är det fortfarande ett stort motstånd mot bloggare. Det känns lite som om att de inte hänger med i utvecklingen. Har de inte sett att biltidningar inte säljer lika bra? Har de inte märkt att bilar och bilsport inte har någon som helst plats på tv och radio? Vad är det jag har missat?

Hur märker jag av detta?

Jo för att få pressackreditering till diverse motorsporter så måste man i dag ange följande:

Namn: XX
Media: XX
E-post: XX@XX.se
Bifoga följande:

1) En kopia av en vidimerad skriftlig beställning på ditt uppdrag från din uppdragsgivare. Uppdragsgivaren är utan undantag ett erkänt medieföretag eller liknande.

2) Två stycken PDF-kopior eller länkar till publicerade artiklar gjorda under de senaste 12 månaderna.

3) Ett nytaget passfoto eller liknade.

Inte helt lätt när man är en frilansande bloggare som vill skriva antingen för sin egen blogg med sin egen vinkel eller vill sälja sin artikel i efterhand. Nu är man helt bakbunden känner jag.

Det gäller även vissa bilmärken som helt plötsligt svarade mig så här:

“I nuläget innebär det att vi inte kommer att sätta prio på bloggar när det gäller testkörning av Porsche, utan fokus kommer att ligga på andra kanaler. Det handlar mao om marknadsföringskanalen som sådan, inte om specifika bedömningar kring enskilda bloggare.”

Så INGA bloggare får numera låna bilar från bla Porsche. MEN.. det stämmer inte för vissa bloggare rankas högre tydligen för jag råkar veta (och kan läsa tester) att vissa bloggare absolut får låna deras bilar. Varför gör man denna skillnad? Och framförallt, varför kan man inte bara vara ärlig och säga att vi tycker inte att du tillför vårt varumärke något i dagsläget så därför får inte du låna våra bilar. FINE.. låt gå för det. Men att ljuga så där tycker jag är ganska brutalt.

Jag känner mig fortfarande ganska “ful” i branschen som bloggare medan man i mode- och skönhetsbranschen anses som det finaste näst under värstingmagasinen.

Om jag till exempel vill gå på en motorsport på en arena i Sverige så är jag den moderna skribenten som liverapporterar om galna tider, krascher, väder och ljud. Jag fotar och filmar direkt, tar några fina bilder för senare publicering och försöker få folk som inte är där att få uppleva hur det är på plats. Men det värdesätter inte arenor som Tierp Arena till exempel.

Jag får ännu svårare att förstå denna tankegång när jag vet att bilsporten halkar efter, ekonomin är usel och publiciteten lika med NOLL. För helvete, bjud in alla medier, kända som okända, låt de testa, låt dem komma och rapportera, låt dem uppleva och sedan meddela resten av världen. Vad är det som är så svårt??

Jag kommer säkert gå på dem eventen jag vill gå på i alla fall. Men jag kommer fan inte berätta det för någon, jag kommer inte fota och publicera, jag kommer inte blogga eller säga till folk hur kul det är att vara där. För jag är ju ändå inte accepterad som media.

– Klart Slut –

 

Comments
  • Sara#1

    20 juli, 2014

    Jag håller med om att bilvärlden kommer lite efter när det gäller bloggar och att förstå värdet av att synas i sociala medier mm. Till exempel modemärken gör så mycket rätt med sin marknadsföring (de vet hur de når deras målgrupp – ett bra sätt ÄR att synas i bra relevanta bloggar), medan bilmärkena kanske inte riktigt än insett vilka otroliga marknadsföringsmöjligheter det finns i detta och hur mycket mer kreativ man kan vara med sin marknadsföring på nätet (OCH hur mycket billigare det egentligen är, visst de lånar en bil eller kanske betalar lite för att få en banner på sidan, men om man jämför med vad de betalar traditionella printmedier och jag vet vissa exakta summor för finska medier, så är det absolut _ingenting_ jämfört med vad det kostar att ge en bloggare en bil för en tid och få en bra artikel som syns på nätet förevigt och inte endast i ETT tidningsnummer).

    Däremot så förstår jag självklart att man måste lite välja eftersom efterfrågan är större än vad de har möjlighet att hantera (pressbilar alltså). Jag får själv vara jävligt envis ibland när de säger att bilen är fullbokad och jag svarar hittar ni ens en liten ledig lucka i kalendern – ring mig. Oftast hör man av dem senare, med vissa bilar är det dock svårare. Det beror otroligt mycket på PR personen som sitter och hanterar förfrågningarna. Har träffat PR personer som blir chockade när de ser vad man gör, vilket material man fått av bilen under endast en vecka, vilken story, vilken video (ett bilmärke frågade till och med om vi ev. vore intresserade av att filma en officiell reklamfilm åt dem efter att ha sett en video). Vi har även några bilmärken som mailar genast när de får in nya bilar och vill att vi provkör – då betyder det att vi gjort något rätt.

    Som ett annat exempel kan jag ta en senior biljournalist i Finland, som jobbar för en större bilsida, som testade en bil och publicerade mobilbilder på den där halva fronten inte ens rymdes med i bilden så man såg 75% av bilen. Jag menar varför publicerar man något sånt, gör man något ska man väl göra det bra?

    Så det att man jobbat på en biltidning i 20 år och prövkört en jävla massa bilar betyder inte än att man är en bra, kreativ och nytänkade biljournalist. Vissa är självklart, men det finns även vissa mindre bra. Så hoppas att även bilmärkena i Sverige börjar se att i vissa fall kan en bloggare ha mycket att erbjuda 🙂 Ska inte säga “bloggare har mer att erbjuda”, för biltidningar är ännu en väldigt viktig marknadsföringskanal för bilmärken, men bloggare kan erbjuda annorlunda publicitet. Andra målgrupper kanske. Mer kreativt innehåll i vissa fall.

    Trist om det är svårare för bloggare där att köra pressbilar än vad det verkar vara i Finland, Tyskland & Schweiz!

    Svara
    • Åsa Wallenrud#2

      20 juli, 2014

      Åh vad kul att höra en annan syn, från ett annat land. Egentligen så är det ganska lätt (för mig) att få tag på bilar. Jag är inte prio, men det skiter jag i. Men i bland stöter man på dessa torrbollar som inte fattar grejen.
      Allt jag gör som har med bilar att göra, det gör jag GRATIS!! Eller, det kostar bensin och biltvätt så jag betalar för att få skriva om dem. Detta är ren passion och jag kämpar mig in i branschen och försöker lära mig så mycket jag kan. Men man tappar i bland hoppet.. Helt.
      Är det du gör på finska? Om inte så vill jag gärna kolla vad för coola saker du gör..

      Svara
      • Sara#3

        20 juli, 2014

        Blackout när jag skrev förra kommentaren, menar självklart att det kostar dem knappt något alls att ge bloggare bilar medan traditionell marknadsföring i biltidningar kan vara svindyrt. Och som du säger, även jag gör det mesta gratis och betalar bensinen och tvätten osv – för att jag älskar att göra det.

        Torrbollar finns det alltid 😉

        Gör på finska och engelska, http://www.digiauto.fi som nu i höst kommer ändra lite koncept men är för tillfället en bilsida men 3 skribenter. Sen http://www.getpalmd.com där enbart jag skriver. Men aaa det har tagit en tid och bygga upp kontakter för jag är också “bara” en bloggare och egentligen ingen “biljournalist”. Flyttade även runt mycket och fick alltid börja om från noll med att skapa nya PR kontakter i det landet. Schweiz kändes till en början helt hopplöst men nu börjar de mjukna lite med pressbilslån, och fick t.om. inbjudan till ett launch event via Schweiz PR person… Så orkar man kämpa på går de flesta att övertala, sooner or later 😉

        Svara
        • Åsa Wallenrud#4

          20 juli, 2014

          Ja jo.. Jag bloggade ju på en site förr som var stor, därav har det gått bra för mig. Men den sidan finns inte längre. Jag har varit på massor av pressresor och träffat en massa härliga människor och alla gillar mig. Men jag är inte på den sidan längre och därav har man strukit mig från alla inbjudningar. Det går fort 🙂 Men jag kämpar på. Ska kolla in vad du gjort, du verkar ascool!

          Svara
        • Åsa Wallenrud#5

          20 juli, 2014

          Mäh.. Inte fattade jag att det var Sara Näse jag pratade med 🙂 Sysslar du fortfarande med Facit?

          Svara
          • Sara#6

            20 juli, 2014

            Nej skriver inte mer för Facit. Tyvärr är det ju så att svenska projekt gynnar mig enbart om det skulle vara (bra) betalt, eftersom jag ändå inte kör/behöver svenska pressbilar och inte känner ett behov att bygga ett sk. varumärke/namn i Sverige genom att jobba gratis (“bygga portfolio”) 🙂

          • Åsa Wallenrud#7

            20 juli, 2014

            AGREE! Slutade jag med, för rätt så länge sedan. Av många olika orsaker. Satans vad snygg din sida är. Och bilderna.. MY GOD! Älskar det du gör.

  • Byta Bil Jocke#8

    20 juli, 2014

    Som företag så får man prioritera kostnad jämte vad man får ut av det. Gratis entre behövs inte alls så mycket för att få tillbaka i värde, egentligen bara att personen upplevs som seriös.

    Att låna ut en testbil några dagar är troligen inte heller så stor kostnad utan får vägas mot om den skulle stått eller om många viktigare medier vill låna den. Sen kan det vara så att man inte vill synas i vissa media.

    Svara
    • Åsa Wallenrud#9

      21 juli, 2014

      Jag godtar det, som jag sa. Men att dra ALLA bloggare över en kam är så himla fel i dag. Jag bryr mig inte om man säger till mig att just jag inte är värd något för dem, men att säga nej till bloggare generellt är fel. Att dessutom göra det och ändå låta vissa bloggare få låna saker eller åka på event, det är ännu värre. Jag föredrar ärlighet. Jag föredrar om de drar en linje vid antal läsare eller liknande, det kan jag förstå. Jaja.. Jag kämpar på.

      Svara

Your email address will not be published. Required fields are marked *