Öppet brev till Telenor!
Jag slutade på Telenor i juni 2015, jag valde att ta ett avgångspaket av olika orsaker. Under mina år på bolaget trivdes jag ypperligt och jag plockade ut tre VIP abonnemang till mig, min sambo och min syster. Täckningen var alltid bra, HD voice lät fantastiskt och jag var stolt ambassadör av bolaget som jag kom att älska.
Sommaren gick och jag tänkte väl inte så mycket på just mitt mobilabonnemang utan la mer energi på mitt egna bolag och huset vi bor i. Sen kom hösten och en vacker dag var jag på väg till en teater för generalrepetition men hade ett superviktigt mail jag var tvungen att fixa med under den dagen. Döm om min förvåning när jag helt plötsligt får ett sms om att min surf är slut. Ursäkta?
För att göra en lång historia kort så övergick våra VIP abonnemang till ert minsta abonnemang för 249kr/mån med 0,5 GB surf. (För 0,5 GB kan man typ öppna Facebook och sen är det slut.) Det blir inte så bra när mitt företag och min karriär är på internet. Jag är beroende av internet var jag än går och nu gick det inte alls. Till slut fick jag köpa till extra surf för att klara av att jobba när jag inte var hemma. Så klart blev det samma för min syster och sambo som råkade lika illa ut.
Jag räknade ut att det var så att min sista officiella dag på Telenor var i december och att abonnemangen då per automatik ändrades, inget konstigt med det. Här undrar jag dock varför jag inte fick information? Oavsett vem jag är, när jag slutade och vad jag jobbade med så är det av yttersta vikt att kommunikationen fungerar bra. Efter någon vecka damp det ner brev som påtalade att abonnemanget var förändrat, lite sent kan jag tycka.
Jag ringer Telenor för att säga upp våra abonnemang och möts av en deal (det hade jag förväntat mig) men dealen var sannerligen av det sämre slaget och gynnade ingen av oss. Jag tackade nej och ville fortfarande avsluta våra abonnemang. Det gick bra. Jag frågade samtidigt om det surf-abonnemanget vi hade skulle påverkas av att jag slutat, surf-abonnemanget var också en deal för att jag arbetade på Telenor? Mannen i kundtjänst sa NEJ, det påverkas inte.
Efter ytterligare någon vecka kunde vi inte längre surfa hemma. Då visar det sig att abonnemanget VISST HAR ÄNDRATS. Helt plötsligt fick vi inte surfa mer än 40 GB, innan hade vi inget tak alls. Vi ligger på cirka en 1/2 TB i månaden så det gick åt helvete. Jag ringde återigen upp och ifrågasatte detta och mannen jag då pratade med undrade vem som sagt att det inte skulle påverkas för det var ju fel, klart det påverkas?! Hade jag vetat det hade jag sagt upp det på studs men där gick det fel – IGEN!
Man skulle nu koppla mig till gänget som jobbar med uppsägningar men där vill ingen svara så jag kom tillbaka till mannen jag pratat med. Han säger att han lägger ett ärende till dem och att de ska ringa upp mig. Han förtydligar också, efter min fråga, att uppsägningen gäller från i dag (alltså den dagen jag ringde). Jag väntar i fyra och en halv dag utan att ha blivit uppringd. Då ringer jag kundtjänst igen och berättar mitt ärende och kvinnan på andra sidan telefonen verkar bli brydd och ber om att få kolla upp detta och sätter på pausmusik.. När hon kommer tillbaka säger hon att det ligger inget ärende på detta!! MEN VAD FAN!!!!!! Nu vill hon koppla mig till avdelnignen för uppsägningar, men igen, det är ingen som svarar. Hon ber om att få lägga ett ärende och säger också att jag ska få information per SMS som förtydligar att ett ärende verkligen är lagt.
Jag undrar nu hur detta kommer gå? Kommer jag någonsin kunna säga upp mitt surf-abonnemang?
I samma veva har jag också bett om att transferera min systers och min sambos nummer till dem, det stod nämligen på mig innan för att kunna nyttja VIP Personal abonnemanget. Där har man heller inte informerat om när detta skett. Helt plötsligt kunde min syster gå till en butik och göra om sitt abonnemang men min sambo märkte det på att han inte kunde logga in på ”mina sidor”. Så det var en slump.. jag fick ringa kundtjänst för att fråga vad som hänt, då fick jag information om att han fått sitt nummer tillbaka, att han behövde ringa Telenors kundtjänst så de kunde rensa hans ”mina sidor” så han kunde skapa en ny sida.
Så Telenor, tycker ni att detta skötts snyggt? Verkar det som att jag kommer fortsätta vara en glad ambassadör för företaget nu när jag slutat? Skulle inte tro det. Har aldrig blivit så missnöjd med ett telekomföretag. Lycka till i framtiden.
Åsa Wallenrud
Vad hade du väntat dig av norskt skit? Norskar ska hållas korta i alla sammanhang.