Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

Världspremiär för ID.4 – Volkswagens första helt eldrivna SUV

0

Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. Samtidigt som lanseringen sker av den första modellen från den nya eldrivna ID.-familjen, ID.3, är det nu dags för världspremiär och säljstart för nästa familjemedlem: SUV:en ID.4.

ID.4 i korthet:

  • 100 % SUV – 100 % el: ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och bilmärkets första globala elbil. ID.4 lanseras i världens största marknadssegment – kompakt-SUV-klassen.
  • Två modeller med begränsad upplaga: ID.4 gör sin entré på marknaden i form av två modeller som byggs i en begränsad upplaga av 27 000 bilar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan speciellt välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för den svenska klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas under 2021 att höjas till 70 000 kr enligt regeringens förslag). Privatleasing från 5 425 kronor inklusive service.
  • Säljstart den 24 september: Redan dagen efter världspremiären finns de båda modellerna tillgängliga för beställning. Leverans av de första bilarna sker runt årsskiftet.
  • Design för en ny era: Exteriören på ID.4 har muskulösa proportioner för en modern look. Den släta, svepande designen har hämtat inspiration från naturen och svarar för en enastående aerodynamik.
  • Ny belysningsteknik: De interaktiva IQ.Light LED matrix-strålkastarna har intelligent helljusreglering. Dessutom är bilen utrustad med de innovativa 3D LED-baklyktorna.
  • Rena tusenkonstnären: De upp till 21″ stora fälgarna förstärker bilens sportiga och robusta karaktär. Båda modellerna är som standard utrustade med takreling och dragkrok (max dragvikt: 1 000 kg), medan ID.4 1st Max dessutom stoltserar med bland annat panoramaglastak och elektrisk baklucka.
  • Körprestanda och räckvidd: Båda modellerna är baserade på ID.4 Pro Performance och kan leverera 204 hk (150 kW). Batteriet ger en räckvidd på upp till 520 km. En toppversion med fyrhjulsdrift och ännu högre effekt kommer nästa år.
  • Open Space för passagerarna: Arkitekturen för ID.4 kräver ett långt axelavstånd. Det gör interiören i bilen lika rymlig som hos en konventionell SUV i närmast högre klass.
  • Enkelt handhavande: Pekskärmen mäter upp till 12″ på diagonalen. Röststyrning med naturligt tal är standard, liksom ID.Light. Bland tillvalen finns en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet (AR), som smälter samman det som visas på displayen med bilens aktuella omgivningar.
  • Ny elektronikplattform: Både mjuk- och hårdvaran i ID.4 bygger på en helt ny arkitektur som gör det möjligt för kunderna att ladda ner uppdateringar direkt i bilen efter köpet.
  • Uppkoppling med massor av praktiska tjänster: Föraren kan använda navigationssystemet för att få tillgång till online-tjänsterna i We Connect Start. Assistanssystemen från IQ.Drive gör varenda resa till en skönt avslappnande upplevelse.
  • Hållbar e-mobilitet för alla: Volkswagens elbilsoffensiv accelererar. ID.4 tillverkas vid Volkswagens Zwickau-fabrik, som är en koldioxidneutral anläggning. Kring ID.-modellerna bygger Volkswagen samtidigt upp ett helt ekosystem för hållbar e-mobilitet.

Tekniska data ID.4 1st och ID.4 1st Max

Max effekt: 204 hk (150 kW)
Max vridmoment: 310 Nm
Växellåda: 1-växlad
Topphastighet: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,5 s
Batterikapacitet, netto: 77 kWh
Räckvidd, WLTP: upp till 520 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 584 mm / 1 852 mm / 2 766 mm
Axelavstånd: 2 766 mm
Dragkoefficient (cW-värde): 0,28
Bagagevolym: 543 liter

Your email address will not be published. Required fields are marked *