Wallenrud testar: Kia pro_cee’d GT

WP_20140504_11_27_54_Pro

Kia verkar vara något slags skällsord bland svenskar. Folk skrattar lite och ingen skulle kunna tänka sig att köpa en. Men jag ser en hel del “Kior” på vägarna och jag har själv testat några modeller och det är en jävla bra bil. 

Den här veckan fick jag en sportbil i händerna, en bil som jämförs med Golf GTI vad gäller prestanda och storlek men som kostar lite mindre.

Exteriört

Kan inte bestämma mig om jag tycker att den är snygg, sportig eller konstig?! Den har en del konstiga partier där lyktorna sticker ut, arslet är bulligt och det är detaljer jag inte fattar. Min syster körde bakom mig och ringde och sa att bilen såg fruktansvärd ut bakifrån. Från sidan är den bättre, då är linjerna snygga men jag gillar inte grillen i fram. Kommentarerna om bilen har varit just de udda detaljerna, varför dem finns?

WP_20140504_11_28_20_Pro

Rätt okej lastutrymme. Jag fick in redigt med grejer för att åka till återvinningscentralen. Hade gissat på två turer allt som allt men fick in allt på samma gång. Men det är ju svårare att fälla säten och packa en bil när det är en tvådörrars.

Ett litet OBS! här. Dörrarna är aslånga.. ASLÅNGA! Detta ledde till en del bekymmer på parkeringar där jag fick ställa mig en bit längre bort för att inte riskera att någon ställde sig bredvid mig.

WP_20140504_11_31_05_Pro

Interiört

Mycket bättre…  Snyggt, logiskt och smart. Lite väl mycket knappar på ratten men alla satt bra och jag använde dem väl. Radio/GPS var otroligt lätt att sköta och hade en bra och stor touchskärm. Ljudet var okej, lite bättre vill jag ha men helt okej. En sak dock, jag noterade att radion hade dålig mottagning rätt ofta. Jag irriterade mig på det rätt mycket och funderade på om antennen kanske inte satt på plats. Av en slump hittade jag en antenn i facket på dörren och ba “Jaha.. det är därför”. Så jag kliver ur och ska sätta på den men då sitter det redan en antenn där. Så min lösning på problemet var ingen lösning.. Det är fortfarande dålig mottagning alltförofta.

Jag satt himla bra i förarstolen och den korta stund jag satt i bak kändes bra. Det var lagom om utrymme för benen, på bilden är stolen dragen väldigt långt bak men jag är också bara 162 cm kort. Sitter man bakom mig som kör så finns det mycket mer plats, dock så är detta en tvådörrars modell så det är fortfarande så att man måste ha lite elasticitet i kroppen för att komma in och ur.

WP_20140504_11_30_38_Pro

Och köra då?

Ja här vinner bilen lite pluspoäng. Superskön att köra på alla typer av vägar och underlag. Bilen har fått allt från motorväg, stadskörning, grusväg, landsväg osv. Den är verkligen superskön och pigg och växellådan är fantastisk. Att växla ner och trampa gasen i botten är ren glädje och på en helt bilfri motorväg någonstans i landet kom jag upp i en hastighet jag absolut inte kommer avslöja, men då hade den betydligt mer kvar att ge. WOW!

Pro_cee’d GT är utrustad med en helt nyutvecklad 1,6 liters turbo GDI-motor på 204 hk. Tillsammans med den 6-växlade växellådan ger motorn 265 Nm och levererar 0-100 km/h på bara 7,7 sekunder, topphastigheten är 230 km/h.

Standardutrusning

• 18” aluminiumfälgar
• Sportchassi
• LED-ljus fram och bak
• GT specifika dimljus fram
• Recaro sportstolar i läder/mocka
• Parkeringssensor bak
• Bluetooth
• Eluppvärmd ratt
• LCD instrumentering med GT specifika urtavlor

Plus: Grymt härlig bil att köra
Minus: Konstig design som inte passar alla

Pris: från 219 900kr

Mer information, Kias hemsida

 

About author

Åsa Wallenrud

Med över 10 års erfarenhet som skribent inom teknik, prylar och bilar levererar jag nyheter och tester baserat på vad jag gillar och använder. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten sker, och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade. Hitta mig på alla sociala medier med mitt vanliga namn och hör gärna av dig om du har något på hjärtat.

Your email address will not be published. Required fields are marked *