PIDA, PACKAGING IMPACT DESIGN AWARD
Något som jag går i gång på är snygga förpackningar. Ni vet sådana där ihopsvetsade platsförpackningar som är omöjliga att komma in i andas lågpris och dåliga produkter. Medan en mer genomtänkt förpackning får mig att köpa en dyrare produkt.
PIDA, Packaging Impact Design Award är en tävling där studenter tävlar i just förpackningsdesign och jag hade möjlighet att bevaka prisutdelningen men kunde tyvärr inte delta. Men jag kollade igenom alla bidrag och inser hur vackert och smart det kan vara.
Här är alla svenska bidragen.
Och vinnaren blev…
Juryns motivering löd:
Det vinnande bidraget präglas av tydlighet, snygg design och kreatörer som tänkt lite utanför boxen. Lösningen står fram på ett tilltalande sätt på butikshyllan och ger en känsla av kvalitet. Skaparna har vågat utmana det traditionella och vi i juryn får lite ”Apple-känsla” av bidraget.
Tävlingen har arrangerats årligen sedan 2005 i samarbete med ledande högskolor och universitet i Frankrike, Tyskland och Sverige. Varje år deltar omkring 200 studenter och i år deltog 41 studenter i den svenska upplagan av tävlingen.
– Kvaliteten på årets bidrag var genomgående hög. En tydlig trend bland årets tävlande var att den nya generationens förpackningsdesigners förlitar sig oerhört mycket på uppkopplingen mot molnet med hjälp av appar och mobiltelefoner, säger juryns ordförande Bo Wallteg .