När jag tänker på luftrenare så tänker jag på gulvita plastmonster som bara gör hemmet fult. Men det behöver så klart inte vara så. Nu har jag hittat den vackraste jag sett – Blueair.
Blueair är ett svenskt märke som jobbat med luftrenare i fler år men är relativt okänt på hemmaplan. Nu är det dags att få svenskarna lite mer medvetna om vår luft inomhus och då finns den vackra ”the Blue Family”. Med ett helt nytt typ av filter och med innovativ design vill man maximera reningskapaciteten och samtidigt erbjuda en prisvärd produkt.
”Vi lever i en tid där många söker efter sätt att må bra och prestera bättre. Fram tills nu har många fokuserat på områden som kost och träning, men vi ser hur allt fler börjar intressera sig för inomhusluften. Vi ville utforma en perfekt lösning för dessa människor, som kombinerar kraftfull luftrening med en stilren design för olika inredningsstilar”, säger Bengt Rittri, VD och grundare av Blueair.
Just nu pågår pollensäsongen och nästan var fjärde svensk är drabbad. Nära vart tredje svenskt barn lider också av någon form av allergisjukdom. Men trots dessa höga siffror så är det inte bara pollen och allergier som skapar problem i de svenska hemmen. Inomhusluften kan innehålla flera hundra föroreningar och är i genomsnitt fem gånger mer förorenad än utomhusluften. Det innebär påfrestningar på andningsvägar, ögon, hud och inre organ.
”Det finns tydliga indikationer på att dålig inomhusluft även påverkar din sömn, koncentrationsförmåga och prestation. Det finns inte längre några ursäkter för att utsätta sig själv och de man tycker om för dålig luft i hemmet.” säger Bengt Rittri.
Designad av svenske Elin Ward
Blue har designats av svensken Elin Ward och är ett resultat av flera års utvecklingsarbete hos Blueair. Redan innan lanseringen har Blue fått utmärkelsen GOOD DESIGN från The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design samt the European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies. Den har också vunnit det prestigefyllda priset för innovation och design vid IFA-mässan i Berlin.
Blue är tillverkad av återvinningsbart material och har en omslutande textil som är tvättbar och fungerar som ett förfilter. Den är tyst och enkel att både använda och underhålla. Den omslutande textilen finns i fem färger, blått, gult, rosa, ljusgrått och mörkgrått, för att passa olika inredningsstilar.
”Det finns en viss sanning i att luftrenare tidigare påmint om medicinsk utrustning. I takt med att luftrenare finns i allt fler hem är det viktigt att utformningen också samspelar med olika inredningsstilar på ett positivt sätt. Med Blue riktar vi oss till de människor som vill maximera sin hälsa och prestation utan att behöva kompromissa med design och inredning”, säger Elin Ward, ansvarig för utvecklingen av Blue hos Blueair.
Blue säljs via El-Gigantenbutikerna och kostar 3 295 kronor. Mer information finns också på www.pure.blue