Wallenrud testar: Kia Soul

0

IMAG0138

Jag håller på att beta av lite KIA så därför alla tester kommer på en gång här. Efter Carens så fick jag Soul. En bil med själ? Attityd? Eller bara konstig?

Kia Soul är sannerligen en märklig bil, deras lite ”goofy” modell för dem som vill sticka ut lite. Jag gillar ju det och trivdes på så sätt i bilen, men..!

Utsidan briljerar

Udda detaljer, glad färg och många leenden. Det är summan av utsidan. Folk vänder sig om, tittar och ler. Inte skrattar åt utan ler med, av glädje. Bilen har inslag av Mini Cooper men är ändå helt egen med karisma och själ. Linjerna känns rätt och detaljerna genomtänkta. Jag hittar nog inget att klaga på här..

IMAG0139

Den enkla insidan

Till skillnad mot just Mini Cooper som har en galen insida så har Soulen lite mindre själ. Det är ganska enkelt och plastigt med funktionellt. Det lirar och allt är på sin plats, lite trist ljud bara. Fantastiskt bra utrymmen, fack och mugghållare. Älskar att det är en liten ”låda” på dörrhandtaget (insidan) där jag hade alla nycklar hela tiden. Gott om plats för telefon, laddare och diverse smink, lappar och annat man ”måste” ha. Jag ger höga poäng till bilar som faktiskt tänker på sådant här. Det är viktigt.

IMAG0147

Bakluckan rymmer knappt något alls. För många kan det vara tillräckligt då man kan få in tex 3-4 matkassar eller en träningsväska. Men barnvagnar, resväskor och golfbagar kan ni glömma. Fäller man baksätet blir det desto mer plats, så klart, och det rymde faktiskt ganska mycket. Den här bilen var i min ägo när vi flyttade och den fick agera flyttbil rätt mycket. Jag blev imponerad över hur mycket jag fick in i bilen…

IMAG0145

Att köra den var ingen dröm

Så kommer vi till det trista, att köra bilen! Det var allt annat än roligt. Växellådan var märklig då den betedde sig annorlunda varje gång jag körde. Jag blev inte klok på den. Motorn var svag på 1,6 liter och det var helt omöjligt att köra om på motorvägarna för det händer INGET när man trampar på gasen. Fick i bland växla ner till 2:an eller 3:an för att kanske kanske få lite skjuts förbi en bil i alla fall. Insåg efter ett tag att jag inte skulle bry mig om omkörningar. Bilen lämnade lite sur smak i munnen och det var med glädje jag returnerade den ändå, för utsidan väger inte upp för motorn.

Pris

Soul 1,6 FIFA Edition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212.800 kr

Soul 1,6 AUT FIFA Edition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222.800 kr

Metalliclack . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4.900 kr

För mer info, öppna!

MOTOR 1.6 GDi 
Antal cylindrar/konfiguration 4
Cylindervolym (cm3) 1591
Motoreffekt hk vid varv/min 132/6300
Vridmoment max vid varv/min (Nm) 161/4850
Bränsle Bensin
KRAFTÖVERFÖRING 
Antal växlar, växellåda man/aut 6/6
Drivning Fram
Utväxling
– Växel 1 3,769/4,400
– Växel 2 2,045/2,726
– Växel 3 1,370/1,834
– Växel 4 1,036/1,392
– Växel 5 0,893/1,000
– Växel 6 0,774/0,775
Backväxel 3,700/3,440
Utväxling slutväxel 4,400/3,957
ELSYSTEM 
Batteri (Ah) 45
Generator (V/Ah) 13,5/110
Startmotor (V/kW) 12/0,9
VOLYMER (liter) 
Bränsletank 54
BRÄNSLEFÖRBRUKNING (man/aut) 
Stadskörning (l/100km) 9,1/9,6
Landsvägskörning (l/100km) 6,3/6,5
Blandad körning (l/100km) 7,3/7,6
Koldioxidutsläpp, CO2 (g/km) 170/176
PRESTANDA 
0-100 km/h (sek) 11,0/11,7
Toppfart (km/h) 185/180
STYRNING  Elektrisk servostyrning
DIMENSIONER (mm)
Längd 4140
Bredd 1800
Höjd 1605
BAGAGEUTRYMME (liter) 
Uppfällt baksäte 354
Nedfällt baksäte 1367
2.5 / 5 stars     

Your email address will not be published. Required fields are marked *