När YouTube summerar året genom att lista svenskarnas tio mest populära klipp ligger en blandning av humor, musik och reality i topp. Högst upp på listan, med över 2 miljoner visningar, ligger humorduon Bröderna Norbergs parodi av Melodifestivalen. Den rådande coronapandemin har också satt sin prägel på årets topplista, sett både till vilket slags innehåll som laddats upp och vad svenskarna valt att titta på.
– När vi blickar tillbaka på året ser vi att svenskarna har sökt efter en blandning av underhållning och inspiration på YouTube. Det har varit ett tungt år på många sätt och vi är därför extra imponerande över att se ett sådant brett spann av kreativitet bland årets kreatörer som hjälper oss att minska känslan av ensamhet och bidrar till gemenskap, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig Google Sverige.
Coronapandemin avspeglas i årets topplista
Den rådande coronapandemin har påverkat vilket innehåll som skapas och vad svenskarna väljer att titta på och dela vidare. På andra plats över populäraste klipp ligger YouTube-komikern Hampus Hedströms corona-musikvideo som är en tolkning av artisten Victor Leksells låt “Svag”. Corona-relaterad humor är en trend som även visas i klippet av komikern Robert Gustafsson som i sin imitation av Tony Rickardsson delar sin syn på pandemin.
– Under året som gått är det många som levt i större ensamhet än vad de är vana vid, och på Youtube har vi sett en stor ökning i tittande relaterat till att träna, underhållas och laga mat i gemenskap. I årets topplista ser vi bland annat mycket humor-relaterat innehåll av kreatörer som producerat upplyftande innehåll och sprider glädje bland det svenska folket. Under de videos som har koppling till Covid-19, visar vi informationspaneler med samhällsviktig information från Folkhälsomyndigheten för att säkerställa att användare enkelt får tillgång till detta när de söker på relaterat innehåll, säger Andrea Lewis Åkerman.
YouTube-karriärer som expanderar utanför plattformen
Många svenska kreatörer har nått stora framgångar på YouTube, och syns numera i sina kändisskap även utanför plattformen. På årets topplista ser vi bland annat Daniel Norberg, Jocke & Jonna och Mauri Hermundsson, populära YouTubers, som numera även har egna program eller programledarroller på TV.
Intresset för svenskproducerat innehåll syns även i svenskarnas populäraste musikvideor under året. Victor Leksells låt Svag, med 6,8 miljoner visningar, toppar årets lista över mest populära musikvideos.
Mest populära klippen på YouTube i Sverige 2020:
-
Melodifestivalen PARODI 2020 – Bröderna Norberg – Daniel och Emil
-
CORONA-Musikvideo | ”SVAG” – Victor Leksell – Hampus Hedström
-
Byter kost med Bianca Ingrosso under en dag – Uppdrag: Mat
-
11-åriga Margaux Flavet får Bianca Ingrosso i tårar med sin sångröst – Talang 2020 – Talang på TV4
-
60 Days Build Millionaire Underground Swimming Pool House – Mr. Tfue
-
Shakira & J. Lo’s FULL Pepsi Super Bowl LIV Halftime Show – NFL
-
SPLASH | AVSNITT #1 – Jocke & Jonna
-
Vi har gjort slut. – Antonija Mandir
-
James Corden Discovers Swedish ”Carpool Karaoke” Song – The Late Late Show with James Corden
-
Tony om Corona – Robert Gustafsson – Official
Mest populära musikklippen på YouTube i Sverige 2020:
-
Victor Leksell – Svag (Lyrics) – Svenska vibes
-
6IX9INE- GOOBA (Official Music Video) – Tekashi 6ix9ine
-
Future – Life Is Good (Official Music Video) ft. Drake – FutureVEVO
-
Adel x P.J – Sci-Fi – Fivestar Records
-
Grannen Måns – Sommarlov (Officiell Musikvideo) – Sebastian Tadros
-
Amjad Jomaa – Ana Lamma Bheb (Music Video) | أمجد جمعة – أنا لما بحب – Amjad Jomaa
-
HAVAL – KANDAHAR (PART II) – Haval
-
Valhalla – Ringnes-Ronny Official
-
Yasin – WORKIN (Official Video) – YasinTheDon