Trumps nya giv: Portar egna medborgare vid ebolahot och skickar dem till Afrika. CDC söker febrilt efter frivilliga på flygplatser.
Det kokar i Demokratiska republiken Kongo (DRK). Det dödliga Bundibugyo-viruset sprider sig i en takt som får internationella hälsoorganisationer att hämta andan. Men medan forskare och läkare skriker efter samarbete, har Vita huset valt en helt annan strategi: att bygga en osynlig, medicinsk mur.
Och den här gången stängs även de egna medborgarna ute.
Gröna kortet hjälper inte mot Vita huset
Trump-administrationen har precis skruvat upp sitt redan kritiserade reseförbud till elva. Nu stoppas inte bara utländska medborgare, utan även personer med permanent uppehållstillstånd (gröna kort-innehavare), om de råkat sätta sin fot i DRK, Uganda eller Sydsudan under de senaste tre veckorna.
Det spelar mindre roll att Sydsudan inte ens har ett bekräftat fall, eller att Uganda bara rapporterat en handfull – här fälls den breda yxan med kirurgisk precision.
CDC söker ”glada amatörer” för smittskydd
Samtidigt på hemmaplan ska flygplatserna säkras.
Problemet?
USA:s smittskyddsmyndighet, CDC, har under Trump-åren dränerats på både chefer, personal och budget. När febertermometrarna nu ska fram på rullbanden finns det helt enkelt ingen kvar som kan hålla i dem.
Lösningen från vikarierande CDC-chefen Jay Bhattacharya?
Ett massmejl till personalen där han tigger om frivilliga – oavsett lönegrad eller medicinsk bakgrund – som kan tänka sig att ställa lite frågor och klicka med febertermometrar på landets flygplatser. Man kan ju undra om nästa steg är att passagerarna får ta tempen på varandra i kaffekön.

Sjuka amerikaner exporteras till Afrika
Men det mest häpnadsväckande är hur man hanterar sina egna hjältar. Tidigare har amerikanska biståndsarbetare och läkare som smittats utomlands flugits hem till USA:s toppmoderna isoleringsanläggningar. Det tyckte Trump var en usel idé redan innan han blev president, och nu sätter han ner foten.
Enligt uppgifter planerar administrationen att helt sonika blockera smittade eller exponerade amerikanska medborgare från att återvända hem. Istället vill USA bygga ett karantänläger i Kenya dit de egna medborgarna ska skickas. Planen är inte helt spikad än (Kenya måste ju faktiskt säga ja till att agera USA:s medicinska dumpningsplats först), men order om utplacering har redan börjat sippra ut till delar av USA:s folkhälsa-kår.
Under tiden dumpas sjuka amerikanska missionärer i Europa; en kritisk sjuk läkare vårdas just nu i Tyskland och en annan i Tjeckien. USA har faciliteterna, men uppenbarligen inte hjärtat.
När rädslan trumfar vetenskapen
Folkhälsoexperter och Africa CDC sliter sitt hår. Att stänga gränser och isolera sig under ett pågående utbrott fungerar sällan – det skapar panik, förstör ekonomier och tvingar människor att resa via illegala, oövervakade rutter.
Men Trump, som förra året drog USA ur WHO och därmed ströp livsviktig finansiering till FN:s hälsoorgan, verkar tro att virus respekterar nationella gränser bara man är tillräckligt arg på presskonferenserna.
Att amerikanska forskare dessutom belagts med munkavle och förbjudits att prata med sina kollegor inom WHO gör inte saken bättre. Att bekämpa en global epidemi med protektionism och tystnad är som att försöka släcka en skogsbrand genom att blunda.
📦 Faktaruta: Det eskalerande Ebola-utbrottet (Maj 2026)
-
Virusstam: Bundibugyo-viruset, en av de mer svårhanterliga ebolastammarna.
-
Omfattning: Utbrottet startade 15 maj 2026 i DR Kongo och är redan det tredje största i historien.
-
Statistik (per 24 maj): Över 1 018 rapporterade fall och 234 dödsfall (mörkertertalet bedöms dock som gigantiskt).
-
USA:s respons: Reseförbud för utländska medborgare och green card-hållare, blockad av smittade egna medborgare samt isolering från Världshälsoorganisationen (WHO).
