Fordon

Wallenrud testar: BMW M235i

En liten uppryckning från förra veckan kan man säga. Trots att M:et finns i namnet så är det inte det riktiga M:et men en lite roligare bil blev det ändå.

Turboladdad rak sexcylindrig bensinmotor på 240 kW (326 hk), dynamiskt bromsingrepp, spoiler på bakluckan för ökat marktryck, M sportchassi. 18” M lättmetallfälgarna med specialutvecklade asymmetriska däckdimensioner, xenonstrålkastare och M sportbromsar med bromsok i Dark Blue metallic med M-logo – ja det är sådant som gör att körglädjen infinner sig DIREKT!

Skärmavbild 2014-07-20 kl. 19.34.36

Exteriört

Samma som förra, det är ju samma serie liksom. Två dörrar, samma baklucka, samma linjer men en lite roligare färg i någon slags metallic blå. Att bokstaven M sitter på alla sidor gör att folks blickar dras lite mer till bilen, men det är ljudet som får folk att verkligen titta. Den låter fint och mullrar härligt så alla hör att man kommer. Jag kommer på mig själv med att aldrig sätta på stereon eller AC:n utan bara veva (trycka på knapparna) ner rutorna så jag får lyssna på bilen i stället. Hög raggpotential i denna, om man är en medelålders tjej vill säga, lite för mycket klyscha om en det är en ung man bakom ratten.

 

Skärmavbild 2014-07-20 kl. 19.36.47

Interiört

Exakt samma som förra veckans bil. Trist och menlöst men okej och praktiskt. Litet baksäte men sköna stolar i fram, rätt dålig sikt på grund av små backspeglar och konstiga vinklar. Jag lyckas aldrig få till det bra när jag skulle fickparkera då jag inte kunde vinkla speglarna så jag såg kanterna. Det var lite tricksigt att fickparkera på känn.. Lastutrymmet är okej men har, återigen, en för litet ”hål” för att få in större grejer.
De röda skinnsäten har bytts ut mot mörka tygsäten, som absolut passar bättre till den blåa exteriören. Jag hade dock gärna sett bilen i svart med röda säten, det hade varit porrigt!!

Köra den då?

Ja som jag nämnde tidigare så bjöd denna kärra på lite mer att leka med. Jag tog ut henne på en lång tripp med motorväg och landsväg och la i sportläget och hade lite kul. Jag kan inte erkänna när, var eller hur fort det gick men ni kan ju gissa. Ljudet är dessutom magiskt.. Så jävla underbart. Var tvungen att köra även på motorvägen med nervevade rutor för att lyssna lite. Hon spinner så vackert och det tar inte lång tid att få upp farten, hå hå ja ja. Det gick fortast på landsväg faktiskt (=mindre rädd för poliser). Det står att det ska ta 7 sekunder att komma upp 100 km/h men det låter otroligt länge, känslan är en helt annan i alla fall 🙂

I comfort-läget är bilen behagligt vardagsmjuk och funkar bra till all typ av körning. Även omkörning funkar fint, men sportläget är satans kul om man vill busa, och det vill man när man har en bil som denna. Automatlådan är en åtta-stegad modell som växlar fin-fint i alla lägen, kan upplevas som lite ryckig vid körning i typ 50 km/h eller så, men det är ju för att den är deprimerad.

Uppgifter för BMW M235i
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,1 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 189 g/km

Motor
Cylindrar/ventiler: 4/4
Cylindervolym i cm3: 1,997
Slaglängd/cylinderdiameter: 90.1/84.0
Max motoreffekt kW (hk) vid varv/min: 135 (184)/5,000-6,250
Max vridmoment Nm vid varv/min: 270/1,250–4,500
Kompression: 11.0

4.5 / 5 stars     
Åsa Wallenrud

Med över 10 års erfarenhet som skribent inom teknik, prylar och bilar levererar jag nyheter och tester baserat på vad jag gillar och använder. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten sker, och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade.
Hitta mig på alla sociala medier med mitt vanliga namn och hör gärna av dig om du har något på hjärtat.

http://www.wallenrud.se

Ett svar på ”Wallenrud testar: BMW M235i

  1. Hmm…4 cylindrar och 0-100 på 7 sen, du måste fått ett dåligt exemplar av en M235i som normalt har 6 cylindrar och gör 0-100 på under 5 sekunder 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen