Wallenrud testar: Ford Fiesta ST (busbil)

0

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 09.53.38

Jag gillar Fårrrrrdar! Har en historia med Ford och den går långt bak kan man säga.

Denna vecka var det dags för en liten en, en tvådörrars Fiesta men dock ST versionen. Som en orange karamell lyser den upp vilken åskdag som helst.

Den lilla utsidan

Inte mycket yta att prata om, men väl fördelad. Är lite tveksam till deras speciella grill men hellre denna, lite fula men stora, än att man har en liten variant. Tycker den är proportionerlig och allt passar ihop. Denna ska INTE beställas i grått eller vitt för då blir jag förbannad på er!
Det jag tycker att man saknar är mer detaljer som avslöjar vad bilen går för, den ser lite ut som en vanlig liten bil som knappt orkar upp för en backe.

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 09.54.31

Den ännu mindre insidan

Sköna sportstolar som gör att de två i fram sitter kungligt. I baksätet finns det inte mycket plats om den som sitter fram är normallång eller lång. Däremot blir det ett jättebra lastutrymme när man fäller baksätet. Det blir inte plant men för att vara en liten bil så får man plats med väldigt mycket. Instrumentpanelen är som alla Fordar, plastigt och plottrigt. Jag är inte så förtjust i just den delen och heller inte i ljudet som får klart underkänt. Här vill jag trycka in en bättre anläggning för bilen bjuder till snabb och busig körning tillsammans med dunka dunka.

Skärmavbild 2014-08-04 kl. 09.54.54

Å resten då?

Okej, nu kommer vi till det roliga, KÖRNINGEN! Jag blev kär efter de första 10 metrarna. Ljudet, sången, turboventilerna, växellådan… Allt är superbra och kul. Jag njuter av varje sekund i denna bilen och jag stängde bara av radion med det usla ljudet för att lyssna på bilens vackra melodier. Jag provade alla typer av vägar där det så klart är absolut roligast att köra landsväg med raksträckor, kurvor och överraskningar. Jag är lite för feg för att busköra på allmän väg (vilket man inte ska göra..) så jag bad en hen som är tävlingsförare att testa bilen för att ge sin dom. Hen drog med mig ut på gamla skogsvägar och drog på så det stod härliga till.. Hen ansåg att det var en välbalanserad bil för en vanlig förare, den ligger bra, växlar bra och hen kände turbon jobba och bromsarna fungera toppen (tack och lov). Personligen tycker jag växellådan är superb och det var lätt att lära sig den nya bilen och hur den vill bli körd, vi kom liksom överens på en gång.

En klar vinnare om man vill ha en liten bil som man ändå kan ha kul med och som inte slukar vansinnigt med soppa. En klar topp fem när jag nu står inför ett bilköp!

182 hk
0-100 km/h på 6,9 sekunder
240Nm vridmoment från 1600-5000 rpm
Topphastighet på 220 km/h
4-cylindrig 1,6 l EcoBoost bensinmotor
0,5 liter/mil blandad körning

PRIS: från 184 900 kr

4.5 / 5 stars     

Your email address will not be published. Required fields are marked *