Redaktören har ordet

Ny unik tjänst: engångsbetalningar för webbinnehåll och betalväggar

Allt fler tjänster och kunskap erbjuds numera digitalt genom webbplatser, bloggar, webzines, nättidningar, livesändningar och webinarier. Hittills har detta antingen varit gratis eller via någon form av prenumerationstjänst. Nu lanserar det svenska företaget Exodox en unik lösning som skapar helt nya möjligheter i den digitala världen – flexibla engångsbetalningar som underlättar för både publicister och konsumenter.

I dag finns många olika betallösningar på webben, men det har länge saknats en trygg, global tjänst för snabba engångsbetalningar som ger tillgång till webbinnehåll. Nu lanseras Exodox – en unik betallösning som är enkel för både webbpublicister och konsumenter att använda.

  • Tanken bakom Exodox är att erbjuda möjlighet att använda så kallade mikrobetalningar. Vi är alla vana vid betalväggar på webben som kräver att man startar en prenumeration för att få åtkomst till innehållet. Exodox erbjuder ett komplement till detta, där konsumenten kan välja att göra en engångsbetalning istället, berättar Katarina Svensson, VD på Exodox.

Att ha ett Exodox-konto är helt kostnadsfritt och utan bindningstid för både webbpublicister och konsumenter. 

  • Vi har valt en betalningsmodell som är riskfri för både publicist och konsument. För konsumenten uppstår en kostnad först när man själv väljer att låsa upp tillgång till ett specifikt innehåll. Publicisten kan fritt använda Exodox för att låsa olika länkar och det är först när en konsument betalar för tillgång som en liten provision utgår. Resten av inkomsten tillfaller publicisten, förklarar Katarina.

Så varför ska man som webbpublicist eller innehållsskapare använda Exodox?

  • Det finns många fördelar! Det är en möjlighet att belönas för sitt arbete, att få en inkomst för sitt skapande. Många använder i dag annonsering, sponsring och kanske även någon form av prenumeration eller medlemskap. Med Exodox erbjuds ett komplement som kan tilltala en bredare målgrupp, och öka antalet följare och läsare, berättar Katarina.

En av de stora fördelarna med Exodox är att man som konsument endast behöver skapa ett konto. Sedan gör man enkelt och snabbt köp på alla anslutna webbplatser, världen runt.

  • För konsumenter blir det tryggare och mer flexibelt. Man kan ha prenumerationer och medlemskap som vanligt, men också välja att göra engångsbetalningar på andra sajter i de fall det passar bättre. Det i sin tur gynnar ju även publicisterna som kan nå nya målgrupper, så det här innebär en win-win-lösning för båda parter, menar Katarina.

Exodox har utvecklas under det senaste året och genomgått omfattande pilottester under våren. Just nu erbjuds tjänsten i Sverige men i höst lanseras den även i Norge och England, till att börja med. I första steget kan Exodox användas som en plugin för alla som använder WordPress som plattform.

  • WordPress har en marknadsandel runt 60 procent av den globala CMS-marknaden, och uppskattas av många då det är ett enkelt och flexibelt verktyg. Därför var det logiskt att först lansera Exodox här, men vi planerar inom kort att erbjuda en verktygsoberoende lösning, avslutar Katarina

Läs mer här!!

Åsa Wallenrud

Med över 10 års erfarenhet som skribent inom teknik, prylar och bilar levererar jag nyheter och tester baserat på vad jag gillar och använder. Bloggen är helt oberoende, inga betalda samarbeten sker, och jag skriver med ett lättare språk för att alla ska känna sig inkluderade.
Hitta mig på alla sociala medier med mitt vanliga namn och hör gärna av dig om du har något på hjärtat.

http://www.wallenrud.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen